123inkt - Printerinkt en Toner Cartridges - Homepage logo
123inkt.nl
Nieuw Walden 56-64
1394 PC Nederhorst den Berg
Telefoon: 0294-787123
E-mail: informatie@123inkt.nl 
Vragen: 123inkt.nl/help
meer dan 4 miljoen klanten! Sinds 2010 lid van Thuiswinkel Waarborg

Beste Webwinkel van Nederland

Ontdek ons aanbod

Winkelwagentje

Aantal Product
Geen producten
Totaal: € 0,00
(Incl. 0% btw)
Laagsteprijsgarantie!
  • Home
  • Radar Testpanel onderzoek webwinkels

Radar Testpanel onderzoek webwinkels

Bron: trosradar

Grote tevredenheid over de grotere webshops

woensdag 05 februari 2014

Nederlandse consumenten zijn zeer tevreden over de dienstverlening van de grootste webshops. De 25 grootste webshops qua omzet (gebaseerd op Twinkle100) scoren bijna allemaal zeer goed op levertijd en retourneren. De klachtafhandeling van webshops valt daarentegen nog wel te verbeteren. Dit blijkt uit onderzoek onder 56.217 Radar Testpanelleden.

Ruim 92 procent van de respondenten bezoekt wel eens een webshop. Een derde brengt meerdere malen per maand een bezoek; bijna een kwart meerdere malen per week. Slechts 6 procent bezoekt dagelijks een webshop. Daarnaast heeft ruim 95 procent wel eens iets bij een webshop gekocht.

Bij Bol.com en Wehkamp meest besteld
We hebben ons panel gevraagd bij welke webshops zij wel eens iets besteld hebben. De lijst die we het panel hebben voorgelegd is samengesteld op basis van de Twinkle100. De 25 webshops met de grootste omzet zijn geselecteerd voor de enquête.


Bij Bol.com hebben mensen het vaakst iets besteld (67%); gevolgd door het online warenhuis Wehkamp (34%) en 123inkt (29%). Ook bij de webshops Conrad (23%), Hema (21%) en Zalando (18%) worden vaak bestellingen geplaatst. Het minst wordt er bij iCentre (1%) en bij BVA-Auction (3%) en Saturn (4%) besteld.

Redenen waarom respondenten niet bij webshops kopen



De belangrijkste reden dat mensen niet online shoppen is dat ze producten eerst willen uitproberen (59%) voordat ze worden aangeschaft. Ook blijken veel mensen het leuker vinden (49%) om bij ‘echte’ winkels te shoppen dan via internet. Daarnaast vertrouwt een derde webshops niet met betalingen (31%) en met hun persoonsgegevens (32%).

Gebruiksgemak
Het gebruiksgemak (58%) en het gemak waarmee het goedkoopste product kan worden gevonden (49%) zijn daarentegen de belangrijkste redenen om via internet aankopen te doen. Ook de online kortingen (34%), het uitgebreidere assortiment (31%) en het gebrek aan zin om bij fysieke winkels te kopen (14%) zijn redenen om vooral online aankopen te doen.

Meest tevreden over levertijd bij 123inkt en Nespresso


123inkt en Nespresso scoren het beste op de levertijd. Ruim 62 procent van de mensen die wel eens bij deze webshops bestelt, is zeer tevreden over de levertijd. Coolblue staat op de derde plaats met 58 procent.

Otto heeft de laagste score wat betreft de levertijd. Ruim 12 procent is ontevreden met de levertijd. Toch is deze score relatief laag; ruim 23 procent is namelijk daarentegen zeer tevreden over de levering. Hetzelfde geldt voor de webshop van H&M: bijna 12 procent is ontevreden; 26 procent is zeer tevreden.

Retourneren
Als producten niet naar wens zijn, lijken consumenten deze het best te kunnen retourneren bij Wehkamp of Zalando. Maar liefst 88 procent van de mensen die wat bij Wehkamp geretourneerd heeft, is hier zeer tevreden over. Zalando volgt op de voet met 87 procent.

Otto scoort het slechtst op gebied van retourneren. Ruim 10 procent van de mensen die iets bij Otto geretourneerd hebben, is daar niet tevreden over. H&M volgt met ruim 8 procent.

Grafiek: Percentage dat aangeeft ontevreden te zijn over klachtafhandeling


Supermarkt Albert Heijn handelt volgens het testpanel de klachten het beste af: 54,4 procent is zeer tevreden over de klachtafhandeling. Coolblue is met een score van 54,0% een goede tweede. Ook Coolblue handelt klachten naar zeer goede tevredenheid af.

Otto handelt klachten volgens de respondenten het minst goed af. Ruim 40 procent is ontevreden over de klachtafhandeling. Ook BVA-Auction lijkt de klachtafhandeling nog te kunnen verbeteren; 39 procent is ontevreden met de manier waarop hun klacht is afgehandeld.

Over dit onderzoek
Aan het onderzoek deden 56.217 leden van Radar Testpanel mee. Het onderzoek vond plaats tussen 24 januari en 5 februari 2014. Het Radar Testpanel bestaat uit ruim 150.000 mensen. Zij beantwoorden vragenlijsten op basis van een online onderzoek. Panelleden krijgen ongeveer één à twee keer per maand een uitnodiging om aan een peiling mee te doen. De resultaten worden gebruikt in het tv-programma Radar en/of de website trosradar.nl