Met verschillende bedrijfsformulieren houdt u uw zakelijke administratie efficiënt en eenvoudig bij. Op de formulieren staan de belangrijke standaardgegevens al ingevuld, waardoor u alleen uw persoonlijke gegevens nog maar in hoeft te vullen. Zo voorkomt u gedoe met zelf een factuur of bon maken. Kies bijvoorbeeld voor een bestelformulier, verlofaanvraag of werkbrief. Deze formulieren zorgen ervoor dat uw boekhouding en bedrijfsprocessen altijd op orde zijn.
TIP!
bewaar uw bedrijfsformulieren in een
ringband of
ordner om zo altijd overzicht te kunnen houden.
Verschillende soorten bedrijfsformulieren
Er zijn veel verschillende soorten bedrijfsformulieren. Ieder formulier heeft een andere functie, voor een andere toepassing, in een ander segment van werk. Hier lichten we graag de verschillende soorten bedrijfsformulieren uit.
Bedrijfsformulieren voor uw financiële administratie
Een financiële administratie bijhouden kan een heel gedoe zijn. Ongeordende formulieren, niet weten wat wat is, het is makkelijk te voorkomen door gebruik te maken van verschillende soorten bedrijfsformulieren om uw administratie op orde te houden:
- Accountantspapier: houd uw boekhouding overzichtelijk door de verschillende kolommen die op het papier zijn gedrukt.
- Kasboek: inkomsten en uitgaven bijhouden met als toevoeging een extra kolom om zelfs uw btw te kunnen noteren.
- Kassablokken: makkelijk handgeschreven kassabonnen opstellen. Een kassablok bevat dubbele pagina’s, waardoor u makkelijk een kopie van elke bon maakt.
- Kwitantieboek: houd uw ontvangen geldbedragen makkelijk bij. Met het bijgevoegde doorschrijfblok maakt u automatisch een kopie van elke kwitantie.
- Nummerblok: handig om snel nummers uit te kunnen delen, voor bijvoorbeeld een garderobe of lootjes voor een loterij.
- Orderboek: houd uw handmatige transacties bij in een overzichtelijke lijst. Dit wordt bijvoorbeeld gebruikt op beurzen om marktinteresses bij te houden of om aandelen vast te leggen op basis van omvang en prijsniveau.
- Rekeningenblok: maakt het opstellen van nota’s inzichtelijk en eenvoudig. Een rekeningenblok is voorzien van een doordrukvel, om zo gelijk een kopie te maken.
Bedrijfsformulieren voor correspondentie
Correspondentie verwijst naar het uitwisselen van brieven, e-mails of andere vormen van communicatie. U deelt uw ideeën of gedachten met meerdere personen om zo in contact te blijven.
- Correspondentiekaarten: maak eenvoudig een briefkaart om deze vervolgens op te kunnen sturen.
- Telefoon / gespreksnotitie: maak snel notities tijdens een gesprek of tijdens het bellen.
- Telefoonregisters: ideaal om telefoonnummers in op te slaan en terug te vinden. Vaak is een telefoonregister ingedeeld op alfabet.
- Terugbelboek: u noteert makkelijk notities en actiepunten die voortkomen uit een (telefonisch) gesprek, zodat u deze later kunt gebruiken bij een tweede contactmoment.
Bedrijfsformulieren voor in de horeca
Met een horeca registratieformulier noteert u makkelijk de contactgegevens van uw bezoekers. Dit is uitermate handig, omdat u deze gegevens verplicht op papier of digitaal 14 dagen na ontvangst moet bewaren. U noteert makkelijk de datum, tafelnummer, naam, e-mailadres en telefoonnummer.
Bedrijfsformulieren voor uw administratie
Een goede administratie zorgt voor veel rust en vermindert stress. U hoeft niet eindeloos te zoeken naar die ene rekening of bon. Een aantal administratieve bedrijfsformulieren die u kunt gebruiken, vindt u hier:
- Bonboek: schrijf makkelijk en snel een bon uit met alle benodigde gegevens al ingevuld.
- Notablok: gebruik dit als u een rekening moet uitschrijven en op papier moet bewaren.
- Opzichtersdagboek: noteer alles wat u wilt onthouden over een project of opdracht. Met een opzichtersboek houdt u eenvoudig bij wat voor materialen er zijn gebruikt voor een project, wie waarbij betrokken is en wat de eventuele verrichte werkzaamheden zijn.
- Things to do: de naam zegt het al, maak een lijst met planningen, afspraken, taken of herinneringen, kortom: taken die nog verricht moeten worden.
- Weekstaat: houd gewerkte uren per week bij op een overzichtelijk formulier.
- Werkbon: verantwoord makkelijk bestede tijd en materialen aan uw opdrachtgever.
- Werkbrief: makkelijk om gewerkte uren van u en uw werknemers bij te houden.
- Kilometerregistratie: uw zakelijk gemaakte kilometers houdt u makkelijk bij, om deze later te kunnen declareren.
- Verlofaanvraag: maak makkelijk een schriftelijk verzoek voor een of meerdere verlofdagen. Bewaar deze makkelijk in een ordner of map.
Voordelen van bedrijfsformulieren
Fysieke bedrijfsformulieren geven een aantal voordelen ten opzichte van digitale documenten. Het gaat hier om een stukje veiligheid, consistentie en veelzijdigheid:
Veiligheid van documenten
Papieren bedrijfsformulieren kunt u opslaan in afgesloten kasten en archiefkasten. Hierdoor zijn deze veiliger dan digitale bestanden in uw boekhouding. Digitale documenten kunnen gehackt en online verspreid worden. Als u gebruikmaakt van bedrijfsformulieren kunt u deze makkelijk achter slot en grendel bewaren. U zorgt er zo voor dat iemand fysiek aanwezig moet zijn om iets te kunnen stelen, wat een stuk lastiger is dan een internet-inbraak plegen. Papieren documenten kunnen ook makkelijk worden vernietigd als ze niet langer nodig zijn, waardoor de kans op een gegevenslek vermindert.
Consistentie van bedrijfsformulieren
Bij het vastleggen van zakelijke documenten is het belangrijk dat u altijd voldoende en de juiste informatie noteert. Als u bedrijfsformulieren gebruikt in uw administratie, zorgt u ervoor dat u op ieder formulier hetzelfde heeft staan en dat er een kleine kans is op foutieve informatie.
Veelzijdigheid
Bedrijfsformulieren gebruikt u voor veel verschillende doeleinden. Deze zijn makkelijk in te vullen, zonder het gebruik van een computer. U kunt zaken, zoals bestellingen, facturen en klantinformatie makkelijk noteren. De toepassingen zijn eindeloos!
Ook handig om mee te bestellen
Veelgestelde vragen
Waarom zou ik fysieke bedrijfsformulieren bewaren?
Deze kunt u veilig bewaren in een kluis of archiefkast. Digitale documenten zijn te hacken en kunnen vervolgens zonder moeite verspreid worden over het internet. Als u uw boekhouding fysiek noteert op bedrijfsformulieren, maakt u de kans op een datalek zeer klein.
Waar kan ik bedrijfsformulieren kopen?
Bij 123inkt.nl kiest u uit een groot assortiment bedrijfsformulieren. U vindt er onder andere kwitantieboeken, orderboeken en bestelformulieren. Als u uw bedrijfsformulieren op werkdagen voor 23:59 uur bestelt, dan heeft u deze de volgende dag al in huis!
Hoe gebruik ik bedrijfsformulieren?
U vermeldt belangrijke gegevens op een bedrijfsformulier. Deze fysieke documenten kunt u veilig en geordend opbergen in uw boekhouding. Zo heeft u uw administratie altijd op orde en zijn al uw documenten snel terug te vinden.
Heeft u nog vragen over het bestellen van bedrijfsformulieren? Bekijk dan onze ‘Vraag en antwoord’ pagina eens. Hier worden veelgestelde vragen beantwoord. Staat uw vraag er niet bij? Dan helpt onze klantenservice u natuurlijk graag verder.